13 augusti 2014

Valet 2014

Jag tänker inte göra någon hemlighet av att jag är starkt kritisk till den sittande regeringen och den politik de fört under de senaste två mandatperioderna. Jag tycker det finns otaliga anledningar att inte rösta på dem, men trots att många skribenter tycker ungefär som jag och ofta skriver om det, så saknar jag en välorganiserad lista över argument och fakta.

Därför tänker jag inför det kommande valet skriva ett antal inlägg där jag så strukturerat som möjligt försöker förklara varför svenska folket inte borde rösta på Alliansen.

>> Vad skiljer det jag skriver från andras kritik av Alliansen?

Alla skriver kritik på sitt eget sätt. Många riktar sig till de som redan håller med. Till exempel Alliansfritt Sverige verkar ofta försöka uttrycka sig mer hånfullt än konstruktivt. Det kan vara underhållande och det kan säkert stärka motivationen hos vänsterläsaren att fortsätta sin politiska kamp, men jag tror inte det är så effektivt i syfte att övertyga meningsmotståndare, eller ens osäkra väljare. Inget fel med det, men jag själv vill skriva på ett annat sätt.

Därmed inte sagt att jag försöker vara mer neutral, utan även jag tar helt öppet ställning mot Alliansen, och jag skriver med syftet att tydliggöra problemen med deras politik, och övertyga läsaren att inte rösta på dem.

Något jag däremot försöker undvika, till skillnad från många andra politiska skribenter, är frågor som inte är särskilt ideologiska. Till exempel är det populärt att kritisera regeringen för Nuon-affären. Det var onekligen en riktigt dålig affär, som förtjänar all kritik den fått, men den intresserar mig inte så mycket. För det som låg bakom var bara enskilda politikers dåliga beslut, och den typen av misstag och dumheter är något som sannolikt återfinns i alla politiska läger.

Nuon-affären handlar trots allt inte om något större än de inblandade politikernas misstag. Det säger jag inte för att urskulda de inblandade, men jag tror det är viktigare att kritisera sådant som är symptomatiskt för Alliansens liberala och konservativa politik - sånt som högerpartierna alltid kommer bära med sig, problem som är en följd av deras ideologi och agenda, snarare än enskilda politikers dåliga beslut.

Jag kommer skriva separata inlägg om olika ämnen, och nedan kommer jag lista de olika inläggen, tillsammans med en kort sammanfattning av deras slutsats, för den som inte orkar läsa allt. Notera att jag inte hänvisar till några källor i sammanfattningen, men att det förstås finns i huvudtexterna!


Anledningar att inte rösta på Alliansen

På grund av tidsbrist blev den här listan inte så lång som den hade förutsättningar att bli.

>> Miljön

Läs min genomgång av Alliansens miljöpolitik här.

Sammanfattning: Alliansen får underkänt miljöbetyg av Naturskyddsföreningen, de har misslyckats att få Sverige att kunna nå sina miljömål till 2020 och vi går inte ens åt rätt håll, de vill inte stoppa statligt ägda Vattenfall från att fortsätta syssla storskaligt med kolkraft, de stödjer oljeborrningar i Arktis, och gör väsentligen ingenting för att reducera företagens koldioxidutsläpp. Dessutom försöker de kraftigt förringa Sveriges klimatpåverkan med hjälp av gravt missvisande statistik, vilket underminerar hela miljörörelsen.

Överlag kan man sammanfatta Alliansens miljöpolitik med att de inte verkar ta klimatfrågan på allvar ens, och att de inte är beredda att göra någonting som trampar näringslivet på tårna.

>> Jobben

Den sänkta restaurangmomsen

Läs min genomgång om den sänkta restaurangmomsen här.

Sammanfattning: Den sänkta restaurangmomsen var en påstått jobbskapande reform som nu kostar oss 5,4 miljarder kronor varje år i förlorade intäkter, och som inte skapat särskilt många jobb alls.

Allianspolitiker brukar påstå att 4 000 jobb skapats, och pekar på Konjunkturinstitutets studie, som inte alls säger detta, utan menar att sannolikt klart färre nya arbetstillfällen beror på reformen. Dessutom visar studien att priserna i branschen bara sjönk med 4%, trots att momsen minskade från 25% till 12%, och att lönerna inte ökade.

Samma reform var ett totalt misslyckande i Finland, enligt en statlig studie, och i Sverige har den kritiserats av såväl Finanspolitiska rådet som EU-kommissionen för att vara dyr och ineffektiv.

Men Alliansen skryter om reformen ändå, trots att dess positiva effekter lyser med sin frånvaro. Och gladast är nog restaurangägarna, som tjänat miljarder på sänkningen och skrattar hela vägen till banken.

>> Kritiken mot de rödgröna

Regeringsfrågan


Läs min genomgång om regeringsfrågan här.

Sammanfattning: Alliansen talar mycket om hur oeniga de rödgröna är, och kräver ofta att S ska ge klara besked i ett antal frågor där V och MP tycker annorlunda. Men att partierna går till val på sin egen politik är en viktig del av demokratin. Ifall S, V och MP kompromissade och kom överens redan innan valet om huruvida de vill ha en flygskatt till exempel, då får folket inte så mycket att säga till om i frågan. Mandatfördelningen efter valet ska återspegla folkets vilja, och det är den fördelningen som borde avgöra vilken politik som kommer föras de närmaste fyra åren.

Ifall man röstar på Centerpartiet eller Kristdemokraterna spelar ju i princip ingen roll ifall de redan innan valet har bestämt vad de gemensamt ska göra. En röst på Centerpartiet ger inte nämnvärt mer av Centerpartiets politik, eftersom förhandlingarna redan är klara.

Om de rödgröna värnar om att vi har fler partier än två eller tre, och att väljarna ska ha mycket av säga till om, då gör de helt rätt i att inte förhandla tills väljarna fått säga sitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar